Čistota pol života a kto maže, ten jede. Dalo by sa aplikovať aj v tomto prípade. A preto pri objednávke oleja do benzínu Denicol SYN 100 som priobjednal ešte čistič a mazač na vzducháč. Doteraz som čistil dvomi metódami. Jednu mi poradil bývalý šampión malokarpatského pohára a druhú Gaco. Kto ho pozná, vie. Jedna metóda je čistenie len v teplej jarovej vode. Je šetrná, nie agresívna, špinu poberie, ale nezožerie všetok olej z filtra. Druhá je benzínom, ktorý teda berie všetko, ale aj časom zničí filter. Preto som tú druhú metódu ešte nakoniec skombinoval s tou prvou a hneď ako som filter vypral v benzíne, prepral som ho v jarovej vode. Už bolo ale načase vyskúšať niečo nové.
Preto som si teda objednal ďalší systém čistenia filtrov. Objednávka bola u mňa na druhý deň, tak som to okamžite vyskúšal. Filter bol po breznianskom stretnutí ľadových medveďov neskutočne “zasratý”. To ich hnusné blato sa dostalo snáď všade. Najprv som čistil filter z Bety RR. Ten bol špinavší a viac zalepený blatom. Bohužiaľ, fotiť ma napadlo až pri čistení filtra z Husky, ktorý bol podstatne menej zacápaný. Nevadí, postup je rovnaký a výsledok tiež.
Najprv filter vymáčať v čističi, trochu preprať v rukách a vyžmýkať. Nezabudnite si dať dobré gumené rukavice. Také tie jednorazové “doktorské” nevydržia nič. Treba niečo pevnejšie.
Čistič odstráni veľký podiel znečistenia, ale konečný výsledok sa dostaví až po vypláchnutí vo vode. Na Betke, kde bol veľmi znečistený, som najpr pozeral, že síce mastnotu čistič vypral, ale fľaky od blata zostali. Po premáchaní vo vode zišlo aj to a filter dostal krásnu pôvodnú origoš surovú farbu.
Takže žiaden stres či predčasné závery, keď vytiahnete filter z čističa a nebude stále dokonale vyčistený. Po prepláchnutí v čistej vode bude výsledok tak ako má byť. Všetka nečistota je preč a už stačí len vyžmýkať a nechať vyschnúť.
Použitý čistič môžete naliať naspäť do fľaše a použiť znova. Ja som ho ale pred naliatím prelial cez filtračné papiere. Predsa len som tam nechcel mať semienka tráv a také blbiny.
Po vyschnutí treba filter napustiť olejom na penové filtre, dobre rovnomerne, prebytočný olej dať preč, nahodiť na moto a po dvadsiatich minútach už môžte štartovať. Olej je skôr redší a preto sa ľahko a rýchlo aplikuje na celý vzducháč.
Záverom si dovolím malú kalkuláciu. Dvojlitrovka čističa Denicol, mi vydržala na viac ako 30 opratí. Od bežného znečistenia po jednom dni motokrosového preteku, až po mega zahnusený filter po kantráči v Borskom Mikuláši. Niečo ešte vo fľaši zostalo, ale to už je dosť znečistené. Zostatok použijem už len na čistenie reťaze. Pri cene 10,83 € mi jedno pranie vychádza na 0,361 €. Po opratí treba filter samozrejme napustiť olejom. Litrová plechovka mi vystačila presne na tých 30 namazaní. Litrový kanister mazača stojí 11,78 € teda jedno namazanie vychádza na 0,392 €. Takže jedna kompletná operácia prania a čistenia výjde na 0,753 €.