Žijeme v rýchlej dobe a v oblasti motokrosu tomu nie je inak. V podstate už pol roka pred ďalším rokom sa predstavujú nové modely.
Pre rok 2019 si Husqvarna podľa ich slov pripravila len pár „drobných“ zmien. Tých pár zmien je zhruba 60% nových či prepracovaných vecí oproti predchádzajúcemu modelu.
Ako prvé udrú do očí určite nové plasty. Mňa osobne dostali totálne do kolien a aj nový modrý rám je podľa mňa super. Biela dominujúca farba plastov s minimom modrej a žltej má odkazovať na históriu švédskej Husqvarny. Okrem modrej farby na ráme sa zmenila aj časť v oblasti krku riadenia pre vyššiu tuhosť a lepšiu absorbciu nárazov. Zmenu podstúpil aj kompozitový zadný podsedlový rám. Je dlhší, o niečo nižší a v náväznosti na túto zmenu a vďaka nižšie vloženej elektronike sa mohlo aj sedlo uložiť o niečo nižšie, a tak mu naopak pridať viac peny s trochu pozmeneným tvarom.
Ďalšou väčšou zmenou je určite predĺženie slotu zadnej kyvky, vďaka čomu si viete koleso posúvať vo väčšom rozmedzí a lepšie tak nastaviť potrebný či viac vyhovujúci rázvor. Keď už sme pri ráme, treba spomenúť aj „péra“. Zadný centrál so zdvihom 300 mm dostal nový piest aj nastavenie. Tak isto má nové nastavenie predná WP48 AER so zdvihom 310 mm a je uchytená vo frézovaných okuliaroch s tromi polohami nastavenia pre rajdy. Motory, či už 2T alebo 4T, sú pomenené taktiež neúrekom. Všetky majú nové prevodovky od firmy Pankl. Ostatné zmeny sa udiali na chladacich systémoch pre účinnejšie chladenie a pre zníženie ťažiska sa posunuli o 12 mm nižšie. Dvojdobé 125 a 250 pre zlepšenie priebehu výkonu dostali nové výfukové kanály, iné nastavenie karbecov a trochu iné výfukové koleno. Štvortakty majú taktiež každá niečo nové či zmenené. Všetky majú prepracované výfukové systémy a mierne upravené nastavenie na mapách či štartovacom pomocníkovi (launch control).
FC 450 dostala novú, o 15 mm nižšiu a o 500 g ľahšiu hlavu valcov, FC350 má novú hlavu valcov ľahšiu o 200 g a má aj novú spojku. No a FC250 dostala nové časovanie vačky na výfuk a novú spojku. Celá motorka v podstate zoštíhlela, no v miestach, kde sa pohybujú kolená, naopak trochu pribrala na šírke na požiadanie priamo od testovacích jazdcov, ktorí to odôvodnili lepším uchopením medzi kolená. Toto celé je nám ale v podstate k ničomu, pokiaľ sa na nových Huskách neodvezieme.
My sme mali možnosť tieto nové strely odskúšať na trati v Beckove. Tá bola ráno nakyprená, naliata a čakala už na to, kým sa do nej zakúsnu štuple devätnástkových motokrosiek. Nachystané sme mali štvortaktné 250, 350, 450 a 450 na Cone Valve v cc nastavení. Ešte nikdy som asi nepozoroval tak obrovský skok medzi malou a veľkou krosou. A tuším som nebol ešte ani raz tak spokojný s 350. Toto je také rýchle, instantné zhrnutie ako sa jazdí na nových Huskách.
FC250
Ako prvú beriem na ešte celkom dobre nakropenú trať malú dvapade. V podstate mi dobre padla do rúk a pelášim v totálne nakyprenom, určite viac ako 20 cm hlbokom materiáli vpred. Dva, tri, štyri po obmedzovač, v zákrute do dva a zas to isté. Až mi to je ľúto, no takto hlboký materiál si to vyžaduje. Veľmi náročný úsek trate, ale tu sa dosť ukazuje, že aj malá motorka dokáže ťahať. Na malú chvíľu som mal pocit, že by mohla ťahať aj o niečo viac, ale to ma prešlo veľmi rýchlo. Držím ju stlačenú medzi kolenami a snažím sa čo najviac povoliť rajdy. Motorka to preplávala celkom v pohode a na menej hlbokom podklade ma vyvádza z môjho omylu o lepšom ťahu. Na tvrdšom podklade už som načisto vyškolený a bohate mi stačí to, čo ponúka. Dvapade sa veľmi dobre ovláda a je celkovo úplne hravá. Priebeh výkonu, spojka, radenie a tá jej ovládateľnosť sa mi fakt zapáčili. Dokonca až tak, že mi na tejto testovačke nechýbali dvojtaktné stroje.
FC450
Plný spokojnosti sadám rovno na 450 s Cone Valve, tie mi pánko ešte pred jazdou preklikáva a už som aj v sedle. Len čo vyrazím na trať, nestačím sa čudovať a až do konca 15 minútovky sa nedokážem spamätať. Úplne prvé, čo mi napadne, je, že toto si nemôže bežný jedinec kúpiť na nejaké hobby jazdenie. Chcieť ju môže, ale len čo ju skúsi, nemôže si to kúpiť, to proste nie je zdraviu bezpečné. Tá motorka ide neskutočne strašne hustě krutě. Klikám na slabšiu mapu a aj keď som to nečakal, no dúfal z celého mňa, bola citeľnejšie jemnejšia a hlavne použiteľnejšia pre mňa ako slabého hobíka. Rozdiel tam je teda podstatný a vďaka bohu zaň. Neviem si predstaviť odjazdiť na tom celú rozjazdu. Celá motorka je oproti malej 250 tuhšia, tvrdšia a mierne ťažkopádnejšia. Skrátka je to stroj pre fakt že strelca, ktorý potrebuje výkon, vie ho ovládať a ukočírovať.
FC350
Po dojazdení sa trochu spamätávam pri minerálke, v hlave ešte chos z FC450, no už sa teším na 350. Tento objem mi od prvého predstavenia nie úplne dával zmysel, no postupne si k sebe hľadáme cestu. Hneď po naštartovaní dávam slabšiu mapu a vyrážam na trať. Tá už je suchá na tabak a nakyprená prašná časť je úplne že hrozná na prejazd. Tu je ale poznať o kus lepšia zvládnuteľnosť oproti 450 a o dosť lepší ťah motora oproti 250. Ovládateľnosť je veľmi blízka k dvapade a pritom netreba toľko radiť. Spektrum použiteľných otáčok je o niečo širšie a tých 100 kubíkov je poznať vo väčšom krúťáku. Čím dlhšie ju jazdím, tým sa mi viac pozdáva a začína si ma získavať. Neskôr dávam aj silnejšiu mapu, ktorá sa mi páči ešte viac.
Chvíľkami si uvedomujem, že sa mi dnes FC350 páči najviac. Oproti FC250, ktorá má cca 46 koní, je tripade silnejšia a disponuje zhruba 58 koňmi. To je podstatný rozdiel. No oproti FC450, ktorá má okolo 63 koní, to zas nie je až taká strata. Ak si dáme dokopy aj hmotnosti a veľkosť rotujúcich častí a teda nejaký ten gyro efekt, aj matematicky mi to vychádza najlepšie pre FC350.
Na záver treba spomenúť ešte brzdy od Bremba, ktoré sú ako inak liga samé pre seba. Silné, agresívne a nekompromisné. Niekomu si treba na ne trochu zvykať pre ich silu, no mne vyhovovali. Podvozky si treba skoro vždy tak trochu upraviť, ale ak sa pohybujete so svojou hmotnosťou od 70 do 80 kg a spadáte do takého toho jazdeckého priemeru, malo by to byť fajn. Ako posledné spomeniem strašne zubaté a trochu dovnútra nahnuté stupačky, ktoré dodávajú veľmi dobrú oporu nohám, no už viem zo svojej TE300i, že aj trochu viac ničia podrážky, čo je daň za ich isté držanie. No a úplne posledné spomeniem „zúbkové“ sedlo. Podľa mňa veľmi vydarená kombinácia gripu a pohodlia.
Ak to všetko dám dokopy, musím napísať, že nové 19kové krosy od Husky sa mi páčia. A to veľmi.