S TE300i už máme spolu našvihaných 40 mth. Dosť na to, aby som vedel napísať niečo viac, než len že to ide “jak z praku”. To sa dá povedať hneď po pár metroch alebo po krátkej testovačke. No ale na zistenie niektorých vecí ako spotreba treba odjazdiť určite dlhšie.
Jednou z tých vecí je aj spotreba. Jazdím dosť na MX trati a priľahlej enduro-trial časti. Tu by bola spotreba dosť skreslená, preto v poslednej dobe chodím často do rumunských hôr a tam som dokázal odpozorovať v podstate cestnú (nízkoenergetickú) spotrebu aj pri dlhších presunoch voľnou prírodou. Následné extrém jazdenie v prudkých výjazdoch je zas niečo, kde sa spotreba prudko dvíha. Ak čakáte, že napíšem jednu presnú spotrebu, nedočkáte sa. Či už spotreba benzínu, alebo oleja, obe enormne kolíšu v závislosti od štýlu jazdy a typu terénu.
Dá sa jazdiť aj za 6 litrov, ale aj za 11 litrov benzínu. Nedá sa ale napísať, že je to priemerne 8,5 litra. Ak sa na TE300i budete voziť aspoň trochu svižnejšie a nie len po “lúkach a poliach”, spotreba bude skôr stále nad 9. Šestku som spravil fakt len pri presunoch, síce s rýchlosťou niekde aj nad 110, no v podstate pianko tempo. Žiadna zverina. Len presun na trať alebo na miesto jazdenia v kopcoch, kde sa začína spotreba rapídne dvíhať.
TE300i a ostrá jazda
Ak idete na MX trať a krúžite v tréningovom vysokom nasadení, spotreba je 11 litrov ani nemrknete. V lese a v kopcoch, kde je vyjazdená trať a vaše tempo je stále v podstate rýchlejšie ako v preteku, spotreba určite neklesne. Ak ale pôjdete na nejaký freeride, kde nepoznáte terén, môže spotreba kľudnejšou jazdou znova klesnúť.
Záleží ako jazdíte a hlavne kde
So spotrebou benzínu som chcel sledovať aj spotrebu oleja. Tá je taktiež závislá od toho, ako jazdíte a hlavne kde. Určite tu nenapíšem, že na nádrž to je 1,2 deci a ani to, že na sto kilometrov to je presne toľko isto. Je to skrátka blbosť. Pri voľnobežnom prdkaní to je úplne iné, ako v plnej streľbe. Áno, dalo by sa to merať a napísať to presne k viacerým štýlom či podľa daného terénu, ale rýchlo som si uvedomil, že to je totálna zbytočnosť.
Pomer oleja je 1:50 a ak zvoľním tempo, tak môže byť aj 1:100
Za celých 40 mth, som ešte nevyjazdil ani dve plné 0,7 l nádržky oleja. Jazdím a len dolievam benzín. Kontrolka oleja, že tam už je menej ako tri deci mi zasvietila zatiaľ len raz. Nalial som znova do plna a bez starostí sa vozím. Pred žiadnou jazdou ani výjazdom nekontrolujem, koľko mám ešte oleja. Viem, že aj keby mi hneď po vyštartovaní zasvietila kontrolka, oleja tam je v mojom prípade nielen na tú plnú nádrž benzínu, ale ešte aj na jedno plnonádržové dotankovanie. Ak by som aj išiel streľbu, miešací pomer je 1:50 a ak zvoľním tempo, tak môže byť aj 1:100 a to už sa neobávam o to, či mi olej vystačí.
Dojazd na 100km
Skrátka ide o pretekársky stroj, kde sa v podstate na spotrebu nehľadí. Alebo aj keď áno, tak skôr tak, ako som napísal. Spotreba benzínu je od šesť, reálne však skôr 9 litrov na sto kilometrov. No a na to mi stačí nádrž (9,25 l) benzínu. Nakoniec, koľko pretekov pôjdete na tejto motorke, ktoré sú dlhšie ako 100 km s nemožnosťou tankovať? Odpoviem si sám – žiadny.