Príslušenstvo

Tubliss – Dlhodobý test bezdušového systému (1)

Prederavené a následne vyfučané koleso mi pokazilo už nejeden pretek, a tak som sa začal obzerať po nejakých riešeniach tohto problému. Najprv som siahol po hrubších dušiach, potom aj po mousse a nakoniec som predsa len zas skončil pri dušiach. Lenže zas prišiel defekt na prednom kolese na rýchlych vypaľovačkách BakaRu, a to ma presvedčilo, že treba nájsť niečo ďalšie. Síce som už o Tublisse počul, no len tak okrajovo, a tak som ho prehliadal.

Prišiel ale čas na to, aby som vyskúšal, či sa bezdušový systém Tubliss správa tak, ako o ňom hovorí ich výrobca Nuetech. Obchod som zrealizoval cez predajňu OKR a s Rišom sme prebrali čo to okolo tejto vychytávky. V skratke a vlastnými slovami (podobnosť so spojením „vlastnou hlavou“ je čisto náhodná), by som to popísal takto: Tubliss je vlastne malá vysokotlaká duša, chránená červenou vysoko odolnou vrstvou gumy. Ako celok zabezpečuje viacero funkcií naraz.

Ako prvé, z klasického dušového ráfika spraví v podstate bezdušový. Malá vzdušnica zabezpečuje únik vzduchu cez diery v ráfe okolo niplov Červená ochranná guma tlačí po celom obvode na pätku plášťa, a tak zabraňuje nielen úniku vzduchu, ale aj pretočenie či vyzutie pneumatiky pri nízkych tlakoch hustenia Vďaka tomuto je možné pneumatiku hustiť na nízke tlaky, a tak zvýšiť trakciu samotnej pneu Absencia klasickej duše znižuje riziko preseknutia a následného vyfučania Vysoký tlak v Tubliss systéme chráni ráf proti poškodeniu a v neposlednom rade, pri naplnení pneumatiky so samolepiacou výplňou, zabránite vyfučaniu pneu pri prepichnutí.

Spomína sa aj zníženie hmotnosti až o cca 0,5 kg na jedno koleso oproti ultra hrubým dušiam. Síce sa to nezdá nejako závratné, ale keďže sa jedná o rotujúcu hmotu, jej vplyv je citeľný či už pri akcelerácii – decelerácii a ovládateľnosti. V prospektoch sa tak isto spomína aj zníženie teplôt, ktoré má na svedomí trenie pneumatiky a duše (prípadne mousse). Toto teplo je samozrejme nežiaduce, keďže teplo zvyšuje tlak v duši, a teda mení samotnú charakteristiku pneu. No a teplo nakoniec samotnej pneu škodí a znižuje jej životnosť. Tento fakt je ale vzhľadom k častému prezúvaniu terénnych pneu podľa mňa zanedbateľný.

Teoretická rovina je ako-tak za nami, je na čase spomenúť aj „pracné a zložité“ založenie Tublissu. Aspoň takto to podľa priloženého návodu, v ktorom je vlastne ešte aj ďalšie odporúčanie na zhliadnutie inštalačných videí na nete. Zložitejšie už to snáď ani napísať nešlo. Nakoniec mi to celé len pripadá, ako keď je na poháriku s kávou napísané, že pozor horúce, mohli by ste si spáliť pery a jazyk a neviem čo ešte.

Pritom je celá inštalácia v podstate jednoduchšia alebo minimálne ľahšia ako pri hrubých dušiach. Ako som spomínal, celý postup nájdete na juťjup, tak ho tu nejdem rozpisovať. Len ešte dodám, že z toho robia väčšiu stresovicu, než to v skutočnosti je. Takže šup šup, smelo do toho. Treba určite spomenúť, že pri montáži Tubliss musíte použiť nové, nepoužité pneu. Je to len z jediného dôvodu, a to je zamedzenie unikaniu vzduchu medzi pneu a ráfom. Použitá pneu má už určité deformácie, pretlačenia a podobne. Ak teda máme nové pneu nachystané, pripravenú mydlovú vodu, prezúvací stojan, mont páky, vŕtačku, 11mm vrták a trebárs jemný brúsny papier, môžeme začať. No a hodil by sa aj kompresor a nejaké kľúče. Tie zo 17. novembra nestačia.

Ako prvé ma po nahodení zaujímalo, ako veľmi spoznám rozdiel medzi dušami a týmto. Štandardne mávam pneu nahustené okolo jednej atmosféry. Alebo ak chcete, tak cca jeden bar. Podľa podkladu sem-tam niečo vypustím alebo prifúknem. S nahodeným Tublissom som pneu nahustil cca na 0,5 bar. Pri prvej jazde som v podstate nepociťoval žiadny rozdiel. Doslova v ničom. Preto prišiel na rad druhý, pre mňa podstatný poznatok.

Ako sa bude správať motorka, ak dostanem defekt a pneu mi úplne vyfučí? Toto je totiž už moja tradícia. Už po dva roky som odjazdil viac ako ¾ BakaRu na totál prázdnom predku. Ak s tým už máte skúsenosť, viete, ako sa motorka správa. Nielenže si musíte dávať pozor na rôzne kamene, hrany a doskoky, ale ešte sa vám stále koleso snaží akokeby odskočiť spod motorky v každej zákrute. Preto som vyfučal vzduch a simuloval tak „šusdefekt“. Spravil som to rovno na obidvoch kolesách, nech sa ukáže.

Klamal by som, ak by som povedal, že nepoznáte rozdiel medzi plným a totál prázdnym kolesom. Samozrejme to poznať je. Ale čo je výborné, tak vďaka tomu, že je pätka plášťu po celom obvode tlačená Tublissom k ráfu, koleso sa vám nesnaží odskočiť spod vás v náklonoch a pri brzdení nemá tendenciu plávať. To isté len v ružovom sa týka aj zadného kolesa. Takže už toto ma dosť presvedčilo o tom, že Tubliss nebola len zbytočná machrovina. Aj keby som ďalej nešpekuloval s rôznymi tlakmi či s naplnením samolepiacou výplňou, tak viem, že vďaka Tubliss dokončím pretek relatívne v pohode. Lenže keď to mám nahodené, tak chcem vedieť viac, čo mi to vie ponúknuť. Preto v testovaní pokračujem a o ďalších poznatkoch z praxe budem informovať.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *