Účasť na tohtoročnom kantráči v Borskom Mikuláši mala byť trochu iná ako tie predchádzajúce. Nová motorka Husqvarna TE300i, ktorá vďaka svojej zníženej spotrebe dovolí odjazdiť celý pretek bez tankovania, si zaslúži dozadu aj novú špeciálnu pneu.
Výber pneumatiky
Na obrázkoch a fotkách ma dostala svojím agresívnym vzorom už od prvého predstavenia. Ako sa blížil kantráč a ja som trénoval na klasickej enduro gume v piesku, dozrelo vo mne aj presvedčenie, že potrebujem túto pieskovú špeciálku. Neváhal som a objednal pre mňa overenú značku Gibson. Pri predposlednom pieskovom tréningu mali chalani obuté “banánové” pneu a nezávisle na sebe sa zhodli, že asi vyhodené peniaze, lebo keď vidia, ako sa dá jazdiť na zošľahanej klasickej metzelerke 6D, nemuseli kupovať pieskovú Maxxisku a Dunlopku.
Toto ma trochu zneistilo v mojom presvedčení, zvlášť keď som mal Gibsonku už na predajni. Neskôr som bol pri rozbaľovaní a následnom obúvaní zas trochu neistý z jej výdrže. Tie štuple sú fakt že tenučké. Toto nemôže vydržať na tvrdom podklade ani ten jeden pretek. V Borskom sú predsa aj miesta, kde sa striedajú kamene, či tehly, alebo čo to je za bordel, kúsok panelov, štrkové úseky a dosť koreňov. “Riskol” som to a prvýkrát ju skúsil na motorke až v sobotu ráno na rozjazdení pred pretekom.
Správanie na trati
Na rovinkách som najprv fakt nepoznal rozdiel medzi klasikou a pieskovkou, no už v prvom tobogáne som videl okamžite rozdiel. S klasikou stačilo prespojkovať alebo lepšie zatočiť šúlcom a pneu sa hneď utrhla a začala sa pretáčať. V podstate som mohol mať aj o kvalt vyšie, motor sa roztočil a išlo sa. S pieskovou to je o niečom inom. Normálne sa mi párkrát stalo, že som skoro zadusil motor pri vyššom kvalte. Tu sa koleso len tak neroztočí a nezačne “hrabať”. Pri prejazde na rozbubnovanej trati je tiež poznať lepší záber a pri každom otočení šúlca sa motorka lepšie zoberie a koleso zbytočne nekutre. Toto som si užíval v podstate celý pretek.
Zhodnotenie
Pneu som nechal nahustenú s Tublisom na 0,4 bar, nech sa zbytočne nerozpleskuje a reže si cestu vpred. Myslím, že ma chalani pekne ojekabátili, keď tvrdili, že nepoznajú rozdiel. Oni len nechceli, aby som mal tú istú výhodu v pneu ako majú oni. Lebo do piesku už s inou pneu do preteku ani nepôjdem!
Gibson 5.1 ma presvedčila a pridávam ju do výberu top zadných pneu ku Gibson 6.1 a 6.2.