Ide v podstate o turistickú úpravu Rivale a s tým som na Stradale aj sadal. Chcel som, aby išla športovo, ale zase aj turisticky. A možno turisticky trochu viac ako športovo. No nakoniec si myslím, že to je predsa len Rivalka o máličko turistickejšia. Všetko je v podstate rovnaké, teda až na to pridané polohovateľné plexi. Síce sa mi tam nepáči, ale tak snáď si plní svoj účel. Motor si už klasicky hrkoce, ja sa doobliekam, neriešim na prístrojovke nič, len kontrolujem, aká je navolená mapa. Nechávam to na SPORT, trakčnú na osem, predsa len sú cesty ešte neobschnuté a ABS na jednotku. No, dvojka nie je, je len jednotka a off.
Vyrážam ako turista a nestačím sa čudovať, ako sa dokáže pokaziť jeden pekne sa vyvíjajúci deň. Sedlo vysoko som čakal, no dobre, nevadí. Tak isto aj rajdy nacapené skoro na bruchu. Nie, nemám pupok „pretekár“, čo preteká cez opasok. Taktiež kolená búchajúce do trubkového rámu som mohol čakať. Skrátka a jednoducho napísané, zatiaľ všetko antituristické. Teda aspoň ja si takto nepredstavujem turistu. A ten motor, no ako to napísať v rámci slušnosti? Kto sa na tomto poturistikuje? Ide síce dosť kultúrne, teda oproti každej inej MV asi najlepšie, ale vtedy to je neskutočná nuda. Som až taký rozladený, že zastavujem a pýtam sa sám seba, či mi je toto treba? Takto sa týrať!
Prešťukám sa na prístrojovke k trakčnej kontrole, klik klik na trojku, ABS na režim „dva“, teda vlastne OFF, plexi dávam do spodnej polohy a „čára dým“ preč do zákrut. Chvalabohu, tak teraz to dáva konečne zmysel a nakoniec sa ten deň tuším vyčasí. Držať šúlec stále nadoraz, v plnej paľbe tam šaltovať hore dole bez spojky, bez ubratia plynu a sústrediť sa len na kľukatú cestu pred vami. Znova sa ale musím spýtať, že kto toto berie ako turistu?
Som stále síce mimo hraníc povolenej maximálky, ale inak to proste nejde. Vlastne ide, ale nechcem sa znova dostať do depresívnych stavov, kedy ma nieže jazdiť nebaví, ale doslova sa mi nechce. Preto držím motor stále pod krkom a len si užívam. Hneď ako sme moto doviezli, zbadal som na prednej gume tenučký poser pás. Reku niekto na tom pekne dával. Asi bol na Babe a mal pekne teplúčko. Ale teraz si uvedomujem, že stačí aj slabých 15 stupňov a bežné okresky a ten poser pásik nemám horší. Podvozok drží motorku tam, kde ju pošlete, na brzdy idete skoro na poslednú chvíľu a znova plná paľba. Kto na tom bude turistikovať?
Určite každý kľudnejší jedinec, možno vlastne väčšina. Tí si pojazdia aj pijánko vďaka už celkom dobre vyladenému motoru. Pojazdia si aj turisticky, k čomu dopomôže celkom pohodlný podvozok a keď ich to pochytí, tak si môžu dať aj slušný rejs. Motor ide hore úplne dobre, podvozok drží aj pri ostrej preklápačke a brzdy? To už je klasika stopercentná záležitosť.
No a naopak, trochu tikavé zvery či menej kultúrni občania budú len a len valiť. Do sériových báglov capnúť pár drobností, neviem si ich totiž predstaviť plne naložené, nedajbože niečim ťažkým. Teda trochu pobalený, skôr iba s kreditkou a pár drobnými na kávu a fofrem k moru? Nie je problém, ale na kochačku krajinou to určite nebude. Skôr to bude naháňačka s časom a poznávanie miestnych čerpačiek. Lebo kalba na Stradalke robí slušný vír v nádrži. Mne osobne to nevadí, že pri ostrej rezbe je spotreba pekne nad sedem, vlastne skôr aj nad osem, lebo pri tej nudnej prdlačke krajinou to je zhruba do šesť. Nie je to najmenej, ale tak niečim treba nakŕmiť, musím uznať, veľmi dobre doladený motor.
Absolútne som nespomenul žiadne technické údaje či vychytávky, ktorými Stradalka disponuje. Už mi to tak nejak pripadá, že sme zabudli, prečo sme motorkári a prečo máme motorky. Viac a viac sa to tu mení na digitálnu dobu, a to mi začína vadiť. Nestačí nám už len poriadny motor, podvozok a niečo do nádrže. Už potrebujeme najlepivejšie pneu, podvozok musí mať nastaviteľnú aj farbu trubiek, brzdy nestačia neskutočné kotvy, už musia mať ABS, samozrejme nastaviteľné, trakčná kontrola nastaviteľná aj pre kapitána húka, čo nemá v háku žiadny cit na plyne. Prepínačov na každý prst dva a ani sa mi nechce vymýšľať čo ešte. Síce skoro všetko toto má aj Stradale, ale chvalabohu, najlepšie sa na nej odveziete, keď je ABS off, trakčná tiež, na displej nemusíte pozerať, stačí len počúvať motor a spoliehať sa na súhru motorky a vás. Toto Agusta stále robí dobre. Dá tam tie všelijaké serepetičky, lebo predsa len kúpnu silu robí masa, a tá to chce. Niekto lebo na to má, niekto lebo pózer, niekto lebo nevie jazdiť a tak ďalej. Ale stále tu, našťastie, ostáva to pradávne číre motorkárstvo.
Motor so svojim typickým choro chrapľavým zvukom, aj keď už s vyladeným priebehom, predsa len ide najlepšie v plnej paľbe. Podvozok je pohodlný, skoro až turisticky vyladený, ale znova v rejsovom nasadení funguje tak, ako chcete. Toto sa mi páči. Brzdy nespomínam, to je konečná úplná.
Nech sa zamýšľam ako chcem, nedokážem to objektívne zhodnotiť. Lebo keby som chcel, tak ju dokážem zvoziť pod čiernu zem. Posed motardový, sedíš na motorke vysoko nad zemou. Pritom sedlo tučné, skoro turisticky pohodlné. Tak isto podvozok. To predsa nejde k sebe. Ale kupodivu to funguje. Motor, ktorý ide, nech nepreháňam, od dvoch tisíc, má len 115 kobýl, ale dokáže požrať skoro toľko, čo dvestokoňová F4. To je minimálne na zamyslenie. Ochrana pred vetrom na akože turistickej moto, no v podstate mizerná. To isté aj dizajnovo pekné kufre. Síce sú, ale na dovolenkové balenie to nebude. A tak by som mohol pokračovať cez „superbikové“ pneu, ktoré sa na turistickú moto moc nedávajú.
Ale dá sa na to pozerať aj úplne opačne. Vysoký posed zaručuje dobrý prehľad a kontrolu nad motorkou. Sedlo je pohodlné aj na dlhšie presuny, ale nie je otravné ani pri rezbovačke. Podvozok taktiež. A motor? No čo by sme ešte viac chceli? Ide úplne od spodu, takže sa dá kľudne povoziť, ale hore ide jak sa na Agustu patrí. Takže sa dá aj tá spotreba spraviť prijateľná pre väčšinu. Nastaviteľný štítok je nakoniec lepší ako nič na Rivalke a taktiež kufre. Ak by tam neboli, bolo by to totálne zle. Lebo iný odkladací priestor tu nenájdete. Takže nakoniec to je ako keby viac v jednom.
Je to kliďas, turista, rejser. Nakoniec by som si radšej vybral Stradale ako Rivale. Aj keď by som musel priplatiť oproti Rivalke cca 800 €. Minimálne za tie kufre, plexi, dlhšiu kyvku, väčšiu nádrž a pár ďalších prkotín sa to oplatí.
Ak to mala byť turistickejšia Rivale, tak dajme tomu, že sa to podarilo. Ale ak to mal byť turista, tak to ani omylom. Toto sa na turistu len tvári. Stále je to emvéčka, ktorá dáva zmysel, len keď sa na tom ide kudla. Nakoniec som bol predsa len spokojný a aj rád za ďalšiu skúsenosť. Motocykel na test poskytla spoločnosť MOTOCORSE.SK a redakcia nosí a testuje jeansy od KLMwear.