Inak som to do nadpisu ani skrátiť nevedel. Podľa mňa sú to tri hlavné a najdôležitejšie vlastnosti tejto prilby. Prečo a ako som sa pri výbere novej MX helmy dopracoval k Leatt GPX 5.5, som napísal pred časom. Teraz sa na ňu pozrieme bližšie už aj s novými okuliarmi a s najazdenými kilometrami, či skôr motohodinami.
Výrobca o nej píše, že je to ľahká kompozitová, výborne vetraná prilba a vďaka technológii Turbine 360 posúva bezpečnosť na inú úroveň. Vďaka tejto technológii sa zredukovalo riziko otrasu mozgu až o 30% a rotačné zrýchlenie hlavy a mozgu sa znižuje až o 40%. Znie to zaujímavo, no dúfam, že to nikdy nejako nebudem potrebovať. Alebo ak hej, tak to odvedie svoju prácu ako má a ja budem v poho.
3D inmoldová technológia peny rôznej tvrdosti zabezpečuje väčšiu absorpciu energie nárazu a zase prispieva k väčšej bezpečnosti prilby. Zredukovaním veľkosti prilby o 10% sa podarilo znížiť tlak na krk, a teda aj na mozog. Samozrejmosťou je aj prispôsobenie zadnej časti prilby ku krčnému chrániču Leatt a k pasívnej bezpečnosti prispieva systém vyberateľných lícnic.
Prilba má certifikáciu DOT aj ECE.
Čísiel a odborných údajov je tu už aj dosť, no ešte spomeniem hmotnosť 1320 g uvádzanú na prilbe. Váha mi ukázala 1325 už aj s nalepeným držiakom na kameru Garmin Virb XE.
Bezpečnostnú stránku máme za sebou, tak je na rade komfortná časť. Najväčší podiel na komfortnosti prilby má určite jej vetranie. Respektíve to je vec, ktorú si všimnete okamžite po nasadení na hlavu. To fakt nekecám. Mega vetranosť alebo skôr deravosť prilby je proste poznať. Bežne, keď si dám na hlavu prilbu, hneď je cítiť, že sa teplota hlavy o niečo zvýšila. Tu to veľmi nepoznám.
Mal som možnosť v prilbe jazdiť na malom motokárovom okruhu v Dunajskej Strede, kedy boli teploty okolo 36 stupňov. Vtedy je, samozrejme, cítiť, aj keď máte na hlave „truckerku“, takú tú vzadu sieťovanú šiltovku. Len čo som sa ale pohol, okamžite sa klíma v prilbe upravila a teplo mi bolo len okolo očí, kde mi dosadajú okuliare. Naschvál som si ich vybral nielen preto, aby ladili k farbe prilby, ale tieto Scoot Tyrant majú v hornej časti aj prvok na náporové vetranie. O tom ale v inom článku.
Ani po odjazdení 15 minútovej ostrej jazdy v týchto teplotách som nebol na hlave prepotený. Doteraz, či už v mojej predchádzajúcej MX prilbe, alebo aj v cestných integrálnych rejsových prilbách som bol vždy spotený a vnútro prilby sa dalo žmýkať. Vetranie na malom okruhu v horúčavách chválim. Ak máte hlavu v štandardnej polohe, tak nejako ani nepociťujete, že by prilba prefukovala. Vietor cítite, len keď sklopíte hlavu. Vetranie teda skôr funguje na princípe odsávania teplého vzduchu z prilby. Chladný vzduch ide na priamo do prilby cez prednú časť pred bradou, po bokoch na lícnice, na čelo pod šiltom, prípadne cez vetranie v okuliaroch.
Keď spomínam jazdu na okruhu, musím spomenúť aj „aerodynamický“ šilt. Diery v ňom sú konštruované tak, že až niekde nad 140 začínate cítiť, že máte prilbu so šiltom. Dovtedy vám nápor vetra nerobí vôbec žiadne problémy.
Mimochodom, šilt má tri upevňovacie skrutky, ktoré sa v prípade pádu alebo nárazu do šiltu utrhnú, a to za účelom ochrany šiltu pred polámaním. Na skrutkách sa utrhnú hlavičky a šilt má voľnú cestu na záchranu. V príbale nájdete ďalšie tri náhradné skrutky, ktoré majú na začiatku závitu malý imbus, ktorým sa dajú vyskrutkovať zatrhnuté staré skrutky.
Tu už sme späť v teréne a treba spomenúť ďalšiu vychytávku. Leatt GPX 5.5 má predprípravu na vloženie a upnutie hadičky na vodné rezervoáre. Táto hadička síce nie je súčasťou balenia, no dokupuje sa za cca 45 €. Je to krátka hadička s rýchlospojkou (samec/samica) a otočný 90 stupňový náustok. Hadičku jednoducho vložíte cez pripravený otvor v prilbe, upnete suchým zipsom v prilbe a uložíte ju do drážky pod lícnicu. Všetko je pekne zapracované a absolútne to v prilbe neprekáža. Originál náustok som si ale vymenil za hydrapakový zo starého vaku, ktorý mi viac vyhovuje a lepšie sa mi cezeň pije.
Zatiaľ som v nej len trénoval a testoval nejaké motorky, no pretek žiadny. Dokonca ani jazda v blate nebola. Našťastie ani pád na hlavu, tak nateraz je to všetko. Len čo budem mať ďalšie poznatky, určite ich napíšem. O páde dúfam nebudú.
Dovozcom zančky Leatt je FOX RACING Slovakia