Testy
Autor: Redakcia
26. apríl 2018
Navštívené: 158 x

Už pri kolenných chráničoch som napísal, že jazdenie bez ochrany nesie so sebou rôzne riziká a pri telových chráničoch tomu nie je inak. Je ich viacej variácií v rôznych prevedeniach aj z rôznych materiálov.

Čím je väčšia ponuka, tým ťažšie sa rozhoduje pre ten či onen, ale na druhú stranu je o to väčšia šanca vybrať si ten vhodný a správny. Na začiatku, ak človek nemá žiadne skúsenosti, buď sa môže vypytovať kade tade, hľadať info na nete, na fórach zabiť kopec času, alebo zájde za predajcom, ktorý by mohol mať všetky možné info o materiáloch, technológiách, prevedeniach a najlepšie, keď aj jazdí a vyskúšal ich osobne. Čím som starší, tým sa viac spolieham na takéto odborné poradenstvo.

Acerbis má v ponuke viacero typov. Materiály, prevedenia a normy, ktoré spĺňajú sa líšia, tak to skúsim zosumarizovať a poradiť vám aj z osobnej skúsenosti.

Keď som pred pár rokmi začínal jazdiť, nechal som si poradiť od miestnych strelcov, aký si mám kúpiť hrudný (telový) chránič. Po vypočutí si negatív na tzv. „opicu, armour, brnenie“, nazvime to, ako chceme, bol výber jednoznačný, a teda som si vybral plastovú „bandasku“. Chránič hrude, chrbta a mierne aj kľúčnej kosti. Celoplast bez ďalších tlmiacich prvkov. Čo to som v tom odjazdil, veľa toho chránič pobral, no v konečnom dôsledku možno mohol aj viac. A prečo som si nemal kúpiť spomínanú opicu? Lebo kvôli gumičkám či suchým zipsom na predlaktí vám začnú tvrdnúť ruky, obťažujú vás lakťové chrániče a celé to je také nepohyblivé a ťažké. No a musím na niektoré tieto negatíva prikývnuť. Viackrát som sa stretol s chalanmi, čo mali tieto skúsenosti, aj keď si teraz skôr myslím, že chyba nebola v tom chrániči, ale skôr v zlom výbere. A nie vo výrobcovi či značke, ale skôr vo veľkosti či nesprávnom nastavení. A v neposlednom rade, pri všetkej úcte, záleží aj na jazdeckých kvalitách toho ktorého jazdca. Dosť často sa stáva, že začiatočník sa nasúka do opice, pozaťahuje všetko, čo sa dá, v lepšom prípade mu teda chránič sedí, no zrazu mu je teplo, nevie sa dobre nadýchnuť a samozrejme mu stvrdnú predlaktia. A pritom sa stačilo len poradiť s niekým, kto má viac skúseností a vedomostí. Poďme sa teda po poriadku pozrieť, čo má v ponuke firma Acerbis. Sú tu takzvané plastové bandasky, je to vlastne len plastový odliatok, ktorý je ako tak vytvarovaný a má za úlohu rozložiť prípadný náraz na čo najväčšiu plochu. Jedná sa o jednoduché a lacné chrániče s veľkou variabilitou pre rôzne postavy. Sú v jednej veľkosti a pasujú na výšku jazdcov od 160 až po 190 cm. Čiže tu sa dá skoro úplne spoľahnúť, že chránič bude sedieť.


HRUDNÝ CHRÁNIČ ACERBIS BOMBER

Bomber, ktorý už síce nie je v ponuke, som odjazdil najdlhšie a môžem povedať, že splnil, čo som na začiatku očakával a dosť toho zachránil. Teraz ho nahradil podobný Profile, ktorý iba postráda chrániče kľúčnej kosti. Tie mi, mimochodom, časom začali byť trochu nepohodlné, hlavne pri nosení krčného chrániča. Preto som si vybral ďalší. Treba ešte napísať, že Profile má certifikát len EN14021.


HRUDNÝ CHRÁNIČ ACERBIS ROBOT

Ďalší plastový chránič, tiež iba s EN 14021, je Robot. V podstate je to totožný plast, len má iné spojenie na ramenách plus malý doplnkový chránič bicepsovej časti. Obidva varianty sú lacné, preto majú len 14021 certifikát, no o to viac farebných prevedení.


HRUDNÝ CHRÁNIČ ACERBIS IMPACT MX

Do tretice je tu plastový, no o niečo viac prepracovaný Impact MX. Robí sa v dvoch variantách, kde jeden má certifikát 14021 a druhý už má 16021-2. To je certifikát, ktorý sa vyžaduje už na FIM pretekoch a prebrala ho aj naša SMF. Predná časť je o niečo lepšie vetraná než predchádzajúce plasťáky a zadná sa skladá z dvoch častí pre lepšiu ohybnosť. Na ramenách sú nastaviteľné lycra pásy, vďaka ktorým je ešte lepšie prispôsobiteľný.


HRUDNÝ CHRÁNIČ ACERBIS COSMO SHORT MX

Ako štvrtá varianta je v ponuke Cosmo Short MX 2.0, ktorý spĺňa certifikát EN-1621/2-2014. Z jednoduchých, malých mx chráničov je najviac prepracovaný a kompatibilný s krčným chráničom, no je aj najdrahší. Všetky tieto chrániče sú v podstate lacné ( až na Cosmo :-) ), viac-menej pohodlné pre jazdu, no chránia len prednú a zadnú časť hrudníka. Veľkostne sadnú na širokú škálu postáv, a tak je aj výber o to jednoduchší a dá sa riešiť aj „naslepo“ cez e-shop.


HRUDNÝ CHRÁNIČ ACERBIS KOERTA

Ďalšie plastové, no tentokrát na celú hornú časť, sú takzvané „opice“. Tie majú za úlohu chrániť čo najviac a podľa toho treba pristupovať aj k výberu. Ak majú chrániť a nie obťažovať, treba si ich vyskúšať a najlepšie viacej variant. Acerbis má tri takéto celé chrániče. Dve sú zostavené ako keby na sieťkovom funkčnom tričku a jedno je kombinovaná, variabilná verzia. Koerta je lacnejšia verzia postavená na základe funkčného trička, okolo ktorého poskladali v strede delený hrudný chránič, dlhý chrbtový chránič s ľadvinovým pásom, ramenné a lakťové chrániče spolu s chráničom kľúčnej kosti. Lakťové aj ramenné chrániče sa dajú vďaka nastaviteľným gumovým popruhom lepšie upnúť a zabezpečiť tak nielen pohodlnejšie nosenie, no hlavne majú zabezpečiť správnu polohu pri páde. Koerta spĺňa certifikát EN 1621-02:2014.


HRUDNÝ CHRÁNIČ ACERBIS SCUDO

Scudo je len o málinko (10 €) drahší, no je s certifikátom EN 1621-3. Chránič je taktiež zostavený na základe funkčného trička, kde je ale predná hrudníková časť nedelená a ramenné či lakťové chrániče sa nedajú nastaviť pomocou pásky. Ich polohu a pohodlie pri nosení zabezpečuje široká gumená páska bez možnosti nastavenia. Preto je pri tomto chrániči dôležité vyskúšanie. Ľadvinový pás je samozrejmosťou. Koerta ako aj Scudo sa robí v troch veľkostiach a mal by si tu dokázať vybrať naozaj široký okruh jazdcov.


HRUDNÝ CHRÁNIČ ACERBIS COSMO 2.0

Celotelové chrániče sú po stránke bezpečnosti na vysokej úrovni, chránia nielen prednú a zadnú časť hrude, chrbticu, ale aj ramená a lakte. O to sú ale ťažšie, viac sa pod nimi človek spotí a aj keď sú robené s ohľadom na pohodlie pri nosení, nie každému sa v tom jazdí dobre. Preto je tu ešte tretia možnosť plastovej opice, no tentokrát zostavená na trochu odlišnom systéme. Pri tomto chrániči nie je základom funkčné tričko, ale viac sa hľadí na variabilitu a pohodlie pri nosení. Ak celochránič, tak potom by som osobne išiel do tohto Cosmo 2.0. Jedná sa vlastne o samotný hrudný chránič, ktorý je spolu s chrbtovým spojený nastaviteľnými pásmi, kde je chrbtová časť poskladaná z viacerých voči sebe nezávislých častí, pre čo najlepšiu ohybnosť a pre vysokú bezpečnosť je doplnený o technológiu D3O (je to v podstate taká inteligentná plastelína, o tom písať nejdem, to by bolo na samotný článok). Vďaka tomu má chránič certifikát EN-1621-02/023 Level 2. Vnútorné polstrovanie ako aj ľadvinový pás a vrchná hrudná časť sú odnímateľné. Je možné dokúpiť aj variantu chrániacu ramená a lakte. Poprípade, čo sa cenovo oplatí najlepšie, kúpiť komplet Cosmo 2.0 Body Armour. Dokúpiteľné ramená a lakte sú, tak isto ako predchádzajúca Koerta aj Scudo, postavené na základe funkčného sieťového „polotrička“, na ktorom sú upnuté chrániče. Ramenné chrániče sú napevno, no lakťové sa dajú pomocou zipsu odpojiť. Poprípade sa dajú dokúpiť aj malé, mx ramenné alebo skôr bicepsové chrániče. Takáto variabilita robí zo systému Cosmo 2.0 Body Armour asi najviac využiteľný chránič z ponuky Acerbis. Viete ho nosiť nielen od úplných začiatkov, kedy sa chcete čo najviac chrániť, ale môžete postupne zhadzovať časti, ktoré vám už zavadzajú, keď sa zlepšujete v jazde a menej padáte. Poprípade pri adventure jazde, kedy máte na sebe komplet a keď niekam prídete, kde sa idete učiť techniku jazdy pri menších rýchlostiach, jednoducho zhodíte ramená a lakte. Bude vám menej teplo a nemáte na sebe ani zbytočnú záťaž.


HRUDNÝ CHRÁNIČ ACERBIS X-FIT

Pre tých, ktorí sú ale trochu iní a plasty im nejak nevoňajú, je tu možnosť takzvaných softových chráničov. Taktiež sa skladajú zo základu funkčného trička a sú doplnené o softové, mäkké chrániče. Buď sa dajú kúpiť len ako samostatný chránič chrbta, chránič hrude a chrbta, alebo komplet aj s ramenami a lakťami. Samotný chrbtový chránič je pre mx asi dosť málo, preto spomeniem až vestu X-FIT Half Pro. Funkčné scampolo doplnené o vyberateľné mäkké chrániče s certifikátom 1621-2/2014. V podstate minimalistická, veľmi pohodlná varianta, no s dostatočným chránením. Túto variantu teraz nosím, tak čoskoro prídem s nejakým krátkym zhrnutím. Pre opatrnejších je tu X-Fit 2.0 Body Armour. Jedná sa o to isté, len v kompletnom vydaní s ramenami a lakťami. Túto variantu má Filip, takže jeho zhrnutie bude pripojené k tomu môjmu. Poprípade tu je aj softová varianta MX Soft Pro Body Armour. Tá má trochu väčšie a širšie chrániče hrude aj chrbta. Tieto varianty chráničov nie sú u nás úplne masovo rozšírené, no neznamená to, že by boli menej bezpečné. Skôr prevláda stále nejaká neoverená bájka, že ak je to mäkké, nemôže to chrániť viac ako pevný chránič. A dosť často je to pritom opačne. Nech už patríme do tej či onej skupiny, vybrať by si mal každý. Pretože bez chráničov je to hazardovanie pri už aj tak veľmi nebezpečnom koníčku, ktorý sme si vybrali.

Najnovšie testy

top stories
Kondičná príprava s hodinkami...
21. 05. 2018
 
top stories
Ako si vybrať telový chránič?...
26. 04. 2018
 
top stories
Ako si vybrať kolenné chrániče?
09. 03. 2018
 
top stories
MX čižmy Acerbis X-Move 2 - Tretia...
16. 02. 2018
 
top stories
Leatt GPX 5.5 po viac ako roku...
24. 01. 2018
 
top stories
KTM EXC 300 TPI na domácej trati
29. 11. 2017
 
top stories
Beta RR pre rok 2018 - Ostré endurá...
07. 11. 2017
 
top stories
Kolenné chrániče Leatt Dual...
05. 11. 2017
 
top stories
Beta Xtrainer 250 a 300, modely...
16. 10. 2017
 
top stories
Beta Enduro 2018 - Otestovali sme...
10. 10. 2017
 
top stories
Vyskúšali sme novinku - čižmy...
28. 09. 2017
 
top stories
Gibson – nový hráč medzi "gumármi"
13. 09. 2017
 
top stories
Triumph Street Cup – Rejser na...
06. 09. 2017
 
top stories
Triumph Speed Triple R – Tak...
21. 08. 2017
 
top stories
Husqvarna Enduro 701 v domácom...
24. 07. 2017
 
top stories
KTM EXC TPI – oranžové dvojtakty...
14. 07. 2017
 
top stories
Triumph Bobber 1200 - Angláni...
02. 07. 2017
 
top stories
Triumph Tiger Sport – skoro turistický...
29. 06. 2017
 
top stories
Triumph Bonneville T120 – návrat...
19. 06. 2017
 
top stories
Triumph Tiger 800 XCx – presne...
15. 06. 2017
 
top stories
Triumph Tiger Explorer 1200 XCx...
12. 06. 2017
 
top stories
Husqvarna 701 Supermoto a Enduro...
02. 06. 2017
 
top stories
Tubliss – dlhodobý test časť...
23. 05. 2017
 
top stories
Čižmy Acerbis X-Move 2 - dvojročné...
05. 04. 2017
 
top stories
Kolenné chrániče Acerbis Impact...
29. 03. 2017
 
top stories
Nepremokavé ponožky DexShell...
19. 01. 2017
 
top stories
Garmin Virb XE – akčná kamera
19. 12. 2016
 
top stories
Dlhodobý test bezdušového systému...
15. 12. 2016
 
top stories
Beta Xtrainer 300 – Ľahučké...
21. 09. 2016
 
top stories
Prilba Leatt GPX 5.5 – Keď sa...
20. 07. 2016