Testy
24. január 2018
Navštívené: 847 x

Novú prilbu som si vyberal niečo okolo dvoch rokov a som rád, že som si vybral k mojej spokojnosti, čo mi potvrdil aj čas, ktorý ju mám. Stihol som ju už trochu "povylepšovať" a otestovať na rôznych mašinách či v rôznorodých podmienkach, a tak nastal čas trochu rekapitulovať.

Prvé, do čoho sa pustím pri tomto zhodnotení, je komfort. Ak poviem, že prilbu na hlave vôbec necítim a ani nevnímam, určite mi uveríte bez nejakého podozrenia, že by som preháňal. Keď ale doplním, že prilba váži 1325 g, už niektorí budú namietať a tvrdiť, že dobrá kvalitná prilba musí mať pod kilo. Áno, sú aj také, no doba, kedy sa výrobci hnali k týmto gramom, je dávno preč. Doba kešu je, zdá sa, za nami a výrobcovia viac hľadia na bezpečnosť a skôr sa predháňajú v tom, kto príde s lepšou technológiou chrániacou jazdcov. Preto sa hmotnosti dobrých, kvalitných, značkových (nazvime ich ako chceme) prilieb pohybujú niekde od 1300 g. Skrátka bezpečnosť a jej prvky niečo vážia. To ale neznamená, že sa nenosia dobre alebo že by boli ťažké na krku.
Leattka GPX napríklad zredukovala veľkosť prilby, a tak znížila tlak na krk a mozog. Škrupina je teda celkom minimalizovaná a tým pádom aj priestor na polstrovanie je značne menší. Určite by sa natláčala domnienka, že prilba je teda nepohodlná. A v podstate pri tomto názore zostanete aj pri pokuse o nasadenie si prilby na hlavu. Čo je ale zaujímavé, tak aj keď pri nasádzaní je dosť tesná a oproti hrubo polstrovaným prilbám sa na hlavu nasádza dosť ťažko, ako keby bola o dve čísla menšia, tak po nasadení je to okamžite iná pesnička. Prilba klapne na hlavu a aj napriek v podstate žiadnemu polstrovaniu, ktoré by bolo v kontakte s lebkou, je úplne pohodlná. Na svedomí to majú "vrtuľky" Turbine 360 z armourgelu. Ten je v podstate mäkký až pokým nemá pohltiť náraz. Vtedy mení svoju štruktúru a pohlcuje až 80% energie. Turbine 360 redukuje riziko otrasu mozgu až o 30% a rotačné zrýchlenie hlavy a mozgu sa znižuje až o 40%. To minimum ostatného polstrovania je síce tenké, ale zato dostatočne pohodlné pri nosení. Jediné hrubšie sú lícnice, ktoré majú, samozrejme, bezpečnostné vyberanie v prípade potreby pri záchrane jazdca po páde. 

K vysokému komfortu nosenia, samozrejme, prispieva dobrá klíma vo vnútri prilby. Tu sa o to stará dier viac ako vo švajčiarskom syre a len o málo viac ako v našom sociálnom systéme. Ani pri teplotách nad 35 °C nemám problém s prehrievaním. Ak to budem porovnávať s bežne vetranými prilbami, ktoré som mal možnosť nosiť, je to nebe a dudy. Samozrejme, takto deravá prilba musí mať aj svoje mínusy. Prvý je, že cez tieto vetrania sa dostáva do prilby piesok a druhý mínus je zima v chladných dňoch. Pri teplote pod 5 stupňov je lepšie diery ucpať originálnymi penovými výplňami (Vent Reduction) alebo na tento účel postačia aj doma vystrihnuté molitany. Ak ale plánujete jazdiť aj v mrazoch, skôr sa treba obzerať po winter kite, ktorý obsahuje všetky ucpávky dier plus masku na nos.


Prilbu nosím nielen na tréningy, ale aj na preteky či všemožné testovačky. V minulom článku som spomenul dobré aerodynamické spracovanie a hlavne som pochválil šilt, ktorý sa prejavuje až pri rýchlosti niekde nad 140 km/h. Na to, kam je prilba určená, si myslím, že je to úplne dostatočné, ba priam prevyšujúce požiadavky offroad jazdca.
Znova spomeniem, ako pri predstavovacom článku, možnosť vloženia hadičky na pitie priamo do vnútra prilby. Jedná sa o samostatne dokúpiteľný doplnok, ktorý jednoznačne odporúčam. nič na prilbe netreba upravovať a aj rýchlospojka, ktorú obsahuje, je nenahraditeľná vychytávka zlepšujúca pohodlie pri používaní.
Ešte treba spomenúť udržbu a čistenie. Lícnice sú každá na troch plastových cvočkoch, teda jednoducho odnímateľné. Ostatné vnútro je na štyroch cvočkoch a jednom suchom zipse. Stačí to jednoduchým potiahnutím vybrať, oprať a pri nasádzaní opäť jednoducho nacvakať. Nič sa nikde nemusí zasúvať, dopasovávať ani nič podobné. Po stránke udržby žiadna veda.

Samozrejme, ako to v reálnom svete chodí, kde sú plusy, tam sú aj mínusy. Leatt GPX trochu trpí na redukciu svojej veľkosti, a to sa odrazilo aj na veľkosti priezoru na okuliare. Bežne do nich nosím Scott Tyrant, ktoré sú tam úplne v pohode. Ale Scott Prospect tam mám celkom problém dostať, aby mi sadli, ako majú. Tie ale používam do druhej, tzv. blatovej prilby, tak to až tak neriešim, no niekomu to môže prekážať. No a prekážať môže niekomu aj to, že tieto fluorescenčné farby napriek laku s UV ochranou mierne vybledajú. Mne osobne to nejako nevadí a ani by som si to asi nevšimol, ak by som nedával pri umývaní dole šilt.
Celkovo som zatiať spokojný so svojím výberom a som aj rád, že som nemusel nejako testovať účinnosť funkcie Turbine 360 na vlastne hlave.

 

Dovozcom zančky Leatt je FOX RACING Slovakia

Prilby leatt: https://www.foxracing.sk/leatt

Najnovšie testy

top stories
Husqvarna FS450 - Náradie pre...
17. 09. 2018
 
top stories
Motokrosové Husky modelová rada...
02. 08. 2018
 
top stories
Husqvarna Vitpilen 701 – Moderné...
12. 07. 2018
 
top stories
Nová enduro strela v našom tíme...
09. 07. 2018
 
top stories
Vylepšená Leatt GPX 5.5
13. 06. 2018
 
top stories
Kondičná príprava s hodinkami...
21. 05. 2018
 
top stories
Ako si vybrať telový chránič?...
26. 04. 2018
 
top stories
Ako si vybrať kolenné chrániče?
09. 03. 2018
 
top stories
MX čižmy Acerbis X-Move 2 - Tretia...
16. 02. 2018
 
top stories
Leatt GPX 5.5 po viac ako roku...
24. 01. 2018
 
top stories
KTM EXC 300 TPI na domácej trati
29. 11. 2017
 
top stories
Beta RR pre rok 2018 - Ostré endurá...
07. 11. 2017
 
top stories
Kolenné chrániče Leatt Dual...
05. 11. 2017
 
top stories
Beta Xtrainer 250 a 300, modely...
16. 10. 2017
 
top stories
Beta Enduro 2018 - Otestovali sme...
10. 10. 2017
 
top stories
Vyskúšali sme novinku - čižmy...
28. 09. 2017
 
top stories
Gibson – nový hráč medzi "gumármi"
13. 09. 2017
 
top stories
Triumph Street Cup – Rejser na...
06. 09. 2017
 
top stories
Triumph Speed Triple R – Tak...
21. 08. 2017
 
top stories
Husqvarna Enduro 701 v domácom...
24. 07. 2017
 
top stories
KTM EXC TPI – oranžové dvojtakty...
14. 07. 2017
 
top stories
Triumph Bobber 1200 - Angláni...
02. 07. 2017
 
top stories
Triumph Tiger Sport – skoro turistický...
29. 06. 2017
 
top stories
Triumph Bonneville T120 – návrat...
19. 06. 2017
 
top stories
Triumph Tiger 800 XCx – presne...
15. 06. 2017
 
top stories
Triumph Tiger Explorer 1200 XCx...
12. 06. 2017
 
top stories
Husqvarna 701 Supermoto a Enduro...
02. 06. 2017
 
top stories
Tubliss – dlhodobý test časť...
23. 05. 2017
 
top stories
Čižmy Acerbis X-Move 2 - dvojročné...
05. 04. 2017
 
top stories
Kolenné chrániče Acerbis Impact...
29. 03. 2017